سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقتصاد ایران

صفحه خانگی پارسی یار درباره

اصلاح رو بنایی و زیر بنایی نظام بانکی با حذف صفر از پول ملی

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ موضوع حذف صفرها از اسکناس ها مدت های مدیدی است که از زبان مسئولان بانک مرکزی شنیده می شود و حتی در دوره ای موضوع جایگزینی پول دیریک به جای ریال مطرح شد .

نکته قابل توجه این است که حذف چند صفر نمی تواند به معنای اصلاح ، پشتوانه پولی یک کشور باشد . اسکناس تنها یک رسید ارزش گذاری شده بر مبنای پشتوانه پولی آن کشور است و تعداد صفرهای آن ارتباطی با کنترل نقدینگی ، نرخ ارز ، تورم و مقابله با فساد نظام بانکی ندارد،هر چند می تواند اثرات روانی بر جامعه بگذارد .

اگر بانک مرکزی این استراتژی را برای اصلاح نظام بانکی پولی و بانکی کشور انجام دهد ، در قدم اول باید قانون چک اصلاح شود که خوشبختانه درباره چک های برگشتی اخیرا کلیات اصلاح قانون چک در مجلس به تصویب رسیده است . قدم دوم ، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی است . قدم سوم تک نرخی شدن قیمت ارز است . قدم چهارم حذف 4 صفر از پول ملی ، قدم پنجم جلوگیری سرسختانه از چاپ اسکناس بدون پشتوانه و قدم ششم اصلاح نظام بانکی است .

بانک ها در کشور ما برای فرار از ورشکستگی چشم به تسعیر بانکی دارند ، پرداخت سود به سپرده گذاران منطقی نیست و دریافت بهره از وام ها به نحوی است که کمر فعالین اقتصادی را شکسته است .

هنگامیکه بانک مرکزی به اصلاح نظام بانکی همت گذارد جدول استراتژی جدیدی را باید تدوین کند . بانک ها تنها اسمی تخصصی دارند اما فعالیتی که می کنند همگی یکسان است ، از این رو باید استراتژی صورت گیرد که هر بانکی به نحوه تخصصی خدمات ارائه دهد .

1-    ارائه خدمات عمومی و داشتن مشتری به تعداد جمعیت یک کشور و در مقابل داشتن مشتری خاص و محدود با کف مشخص سرمایه

2-    میزان سطح خدمات قابل ارائه به صورت موازی کاری و تحت نظر کارشناسان این فن به صورت بهینه انجام شود .

باید منتظر الحاق ایران به FATF بود تا بتوان ترازنامه های مالی شفافی از بانک ها دریافت نمود و نظام پرداخت و دریافت بهره در بانک ها اصلاح گردد. باید در نظر داشت که اگر پایان راه اصلاح نظام بانکی حذف 4 صفر باشد ، اثر مثبتی نخواهد داشت و تنها به مردم کمک می کند تا ثروت های اختلاس شده را با اعداد کوچکتری ببینند .

#دکترمنوچهر فرهنگ # آدام اسمیت # دکتر اکبر کمیجانی #  دکتر شاپور زارعی # پروفسور محمد هاشم پسران # پروفسور محسن بهمنی # دکتر جواد صالحی # دکتر اسفندیار معصومی # مسعود کارشناس # هوشنگ امیر احمدی #سهراب بهداد # احمد سیف # هادی صالحی #  پروفسور دکتر حسین عبده تبریزی