سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقتصاد ایران

صفحه خانگی پارسی یار درباره

آیا با روند نفت در برابر کالا میتوان از تحریم ها عبور کرد ؟

می متالز - تهاتر نفت با کالا به‌عنوان یکی از راهکارهایی است که زمزمه‌های آن در دولت روحانی برای مقابله با تحریم‌های امریکا شنیده می‌شود؛ این در حالی است که تجربه دور قبلی تحریم‌ها و تجارت تهاتری با کشور هند نشان می‌دهد به دلیل تصمیمات فاقد کارشناسی‌های لازم، مجبور به واردات حجم عظیمی ورق و لوله از این کشور شده که خسارات زیادی را برای صنایع لوله‌سازی کشور به ارمغان آورد. 

به گزارش می متالز، کارشناسان معتقدند تهاتر نفت با کالا در شرایط ناشی از تحریم می‌تواند راهگشا باشد؛ اما شرط اصلی دراین‌بین این است که اجرایی شدن طرح تجارت تهاتری باید با جلب نظر بازرگانان و کارشناسان مجرب اقتصادی و بررسی وجوه مختلف آن رخ دهد؛ چراکه در غیر این صورت این طرح نیز مانند بسیار موارد دیگر به انحراف کشیده و با فساد ادغام خواهد شد.

ضرورت جلب نظر بازرگانان و کارشناسان اقتصادی در تجارت تهاتری              دکترشاپورزارعی       دکتر شاپور زارعی 

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی و صنایع پالایشی اتاق بازرگانی ایران در همین رابطه اظهار کرد: یکی از راهکارهایی که از قبل نیز به دولت پیشنهاد داده‌شده تهاتر کالا است؛ البته نباید از این موضوع غافل شد که این تهاتر باید بر مبنای واردکردن کالاهای موردنیاز و استراتژیک خصوصاً کالاهایی که در اقتصاد کشور مؤثرند باشد.

آرش نجفی افزود: این تهاتر باید در راستای جایگزینی مصرف انرژی در کشور مانند احداث نیروگاه‌های خورشیدی یا مایحتاجی که می‌تواند به حوزه صرفه‌جویی مثل واردات اتوبوس‌های کم‌مصرف و برقی کمک رساند، باشد.

وی خاطرنشان کرد: به خاطر مسائل مالی و اداری این اتفاق درگذشته نیفتاده است و شاید تحریم‌ها بتواند در رفع نیازهای استراتژیک و خصوصاً کاهش وابستگی به نفت کمک نماید که این امر مشروط بر این است که این اتفاق مانند بسیاری از اتفاقات دیگر به انحراف کشیده نشده و با فساد ادغام نشود.

نجفی با تأکید بر ضرورت استفاده از نظرات کارشناسی در روند تصمیم‌گیری‌ها گفت: متأسفانه از توانمندی‌هایمان برای کار کارشناسی و تشخیص‌ها ضعیف عمل می‌کنیم؛ درست است که در این نوع تجارت نفت صادر می‌کنیم اما نباید در مسائل مربوط به تحویل کالا وزارت نفت پیشگام باشد؛ باید تجار و کارشناسان اقتصادی مجرب در این بخش ورود پیدا کنند.

وی افزود: دلیل ندارد کالایی که از هند می‌گیریم حتماً موردنیاز کشور خودمان باشد، می‌توانیم به‌عنوان یک روان کننده اقتصادی از این طرح تهاتر استفاده کنیم. به‌نحوی‌که کالاهای هندی دارای مزیت اقتصادی را دریافت کرده و بعد آن را با کشورهای دیگری به تهاتر بگذاریم. بنابراین اگر سیستم بازرگانی را ارتقاء دهیم بسیار می‌توانیم کارآمد عمل کنیم .

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی و صنایع پالایشی اتاق بازرگانی در ادامه گفت: متأسفانه تعاملی بین دولت و بخش خصوصی به‌عنوان بازرگانان وجود ندارد و اگر با برخی از بازرگانان نیز همکاری می‌شود عمدتاً در آن مفسده هست و این مفسده‌ها باعث می‌شود همچنان متضرر شویم. بر این اساس اگر یک شیوه‌نامه معقول و عملیاتی وجود داشته باشد و سیستم‌های نظارتی بر روند اجرای سالم آن نظارت داشته باشند تجارت تهاتری می‌تواند برای مقابله با تحریم‌ها راهگشا باشد.

منبع : http://www.me-metals.ir/News/NewsDetails.aspx?NID=23800

دکترشاپورزارعی

دکتر شاپور زارعی