سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقتصاد ایران

صفحه خانگی پارسی یار درباره

یارانه در سال آینده به چه کسانی تعلق می گیرد ؟

یارانه نقدی در تبصره 14 لایحه بودجه سال آینده شکل تازه و رویکردی نو به خود گرفته است و همین موضوع سبب ایجاد اظهارنظرهای مختلفی در بین افکار عمومی و کارشناسان اقتصادی شده است ، تا جایی که بسیاری از کارشناسان علما با این رویکرد مخالفت کرده‌اند دولت میزان بودجه یارانه نقدی را در سال آینده کاهش داده است که به معنی حذف گروه‌های پردرآمد است . 

 این به این معناست که رقمی بین 30 تا 32 میلیون نفر از جمع یارانه‌بگیران حذف خواهد شد تا دولت بتواند پرداخت یارانه را به حدود 40 تا 42 میلیون نفر از افراد جامعه اختصاص دهد. این رویکرد نه از سر انتخاب بلکه به دلیل تنگنای مالی و درآمدی دولت است. در صورت تصویب مجلس فقط 5 دهک یارانه دریافت خواهند کرد و در صورت حذف ثروتمندان امکان افزایش یارانه تا 700 هزار تومان  وجود خواهد داشت.

 طبق گفته سخنگوی دولت ،  پرداخت یارانه شامل گروه های تحت پوشش نهادهای حمایتی به همراه عشایر و روستاییان و گروه‌های کم درآمد و نیازمند خواهد بود. می توان گفت پرداخت یارانه به تمامی افراد جامعه سیاستی اشتباه بود و با توجه به اینکه در سال آینده میزان درآمد دولت از نفت کاهش خواهد داشت امکان افزایش مبلغ یارانه وجود ندارد به جز سه دهک پایین جامعه که باید یارانه به آنها تعلق گیرد هر فرد دیگری که خود را واجد شرایط دریافت یارانه می‌دانند باید خود را به کمیته امداد معرفی و مورد بررسی قرار گیرد .

تجربه برخی از کشورها نشان داده که بهبود معیشت دهک‌های پایین و اقشار آسیب پذیر جامعه ازطریق موثرتر و کارآمدتری قابل وصول است . گسترش پوشش بیمه و بهبود خدمات درمانی و بهداشتی ویرگو بهبود عدالت آموزشی و کیفیت آموزش ابتدایی در مناطق محروم و دورافتاده کشور می توانند تاثیر چشمگیری در بهبود معیشت دهکهای پایین داشته باشد. اما باید در نظر داشت ادامه پرداخت یارانه مستقیم به شیوه کنونی خسارات بسیاری برای اقتصاد کشور و به طور خاص برای اقشار آسیب پذیر خواهد داشت.

# پروفسور دکتر شاپور زارعی # پروفسوردکترشاپورزارعی # قیمت دلار # سهمیه بندی بنزین # گرانی # تورم # همراه اول