سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقتصاد ایران

صفحه خانگی پارسی یار درباره

علت استقبال از بخشنامه جدید بانک مرکزی چیست ؟

به نقل از فرارو؛با کاهش هزینه بانک ها ممکن است درآمد سپرده گذاران کاهش یابد ولی باعث ثبات سپرده ها و پایداری خواهد شد ، از سوی دیگر جلوی سفته بازی را می گیرد و نتیجه آن در کاهش نوسانات ارزی ، طلا و بورس هویدا خواهد بود .

با وجود اینکه حاشیه سود خیلی از بانک ها زیان ده بودند ، بخشنامه اخیر بانک مرکزی باعث کاهش زیاندهی بانک ها می شود .طبق این بخشنامه بانک ها موظفند عرض یک ماه نحوه محاسبه و پرداخت سود سپرده های کوتاه مدت را از روز شمار به ماه شمار تغییردهند ،برخی معتقدند که اگر این تصمیم باعث اصلاح ساختاری نظام بانکی نشود به مثابه خرید زمان است .

به باور آنها تنها از طریق اصلاح ساختاری نظام بانکی می توان مشکل بانک ها را حل نمود . با تغییر میزان سود در بانک ها ، مشکل نقدینگی کم شده و نیاز آنها به بانک مرکزی کاهش می یابد و جلوی رشد نقدینگی را بگیرد.           دکترشاپورزارعی       دکتر شاپور زارعی 

این تصمیم بانک مرکزی حتما مورد استقبال بانک ها قرار خواهد گرفت و رقابت بین بانک ها را کم خواهد کرد البته ممکن است مردم پول خود را از بانکها خارج کنند ، ولی آن را در بازارهای دیگری سرمایه گذاری خواهند کرد ، آنچه به نظر می رسد این است که این تغییرات کوچک در بانک ها موجب جا به جایی زیادی در نقدینگی مردم شود .

سود بانکی در گذشته نیز به صورت ماه شمار محاسبه می شود ولی برخی از بانک ها از این قانون ها پیروی نکردند و موجب بروزاختلاس ها ، سواستفاده های موسسات غیرمجاز شدند ولی در دوره ریاست جدید بانک مرکزی نظارت ها جدی تر شده است .

به علت اینکه سود روزشمار از نرخی که بانک مرکزی اعلام کرده بود بیشتر بود ، انگیزه برای حفظ پس انداز در بانک ها وجود داشت . چون بانک مرکزی هرروز ارز به بازار تزریق می کند ، سیاست جدید بانکی فشارچندانی به بازار ارز وارد نمی آورد.

کاهش چند درصدی سود باعث می شود ، سپرده گذار پول خود را به بازار ارز ، زمین یا خودرو و ... ببرد ولی در حال حاضر بازارها باثبات تر شده اند و این سیاست نمی تواند تاثیر گذار باشد .

در این روزها قیمت ارز ، رو به کاهش است ، بازار مسکن به حد کافی رشد داشته است و بازار خودرو همچنان ثبات ندارد .مهاجرت پول در این شرایط به هیچ عنوان صلاح نیست و بهتر است مردم همان حساب بانکی را نگه داشته و به سود ماه شمار بسنده کنند .

#پروفسوردکترشاپورزارعی#پروفسور دکتر شاپور زارعی # قیمت دلار # سهام عدالت # سهمیه بندی بنزین # تورم#همراه اول # تورم