سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقتصاد ایران

صفحه خانگی پارسی یار درباره

آثار تغییر رویه پرداخت سود بانکی

به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد؛شورای پول و اعتبار با پیشنهاد بانک مرکزی مصوبه ای را ارائه داد که در آن سود سپرده های کوتاه مدت از روزشمار به ماه شمار تغییر یابد ، و علت آن تغییر رویه گردآوری منابع توسط بانک ها اعلام شد .

اما این مصوبه حداقل 2 چالش نامطلوب خواهد داشت :

1-    نابسامی و آشفتگی در بازار طلا و ارز به دلیل ماهیت سیال منابع

2-    افزایش ریسک نقدینگی به دلیل تمرکز بیش ازحد بر منابع کوتاه مدت

پرداخت سود سپرده گذاران به صورت ماه شمار و بازگشت به رویه اولیه کاملا منطقی است زیرا با ماهیت بانکداری اسلامی ندارد.      دکترشاپورزارعی     دکتر شاپور زارعی 

با بررسی آمارهای اقتصادی می توان این نتیجه را گرفت که بانک ها جدای از تسهیلات پرداختی که میزان پرداختی آن به بخش غیردولتی در مقایسه با بخش دولتی بسیار ناچیز است ، از بخشی از این منابع کوتاه مدت ، برای تسویه بدهی خود با بانک مرکزی استفاده کرده اند ، این مورد را اگر همراه با هزینه هایی که بانک ها با تعیین نرخ های سود بالا برای خود ایجاد کرده اند قراردهیم اوضاع بانک ها کاملا مشخص می شود .

نکته قابل توجه این است که در تعدادی از بانک ها سپرده های مدت دار چندان دارای ماهیت بلند مدت نیستند ، بصورتیکه قراردادهای منعقد شده با مشتریان خاص که در نزد بانک ها سپرده های کلانی دارند ، اجازه برداشت وجوه خود بدون دریافت جریمه داده می شود.

به نظر می رسد که نوسانات شدید ارز و آثار مخرب آن بر اقتصاد کشور موجب صدور این بخشنامه شد. بانک مرکزی در این بخشنامه به شرکت های فناوری اطلاعات هشدار داده که در صورت رعایت نکردن آن در لیست سیاه قرار میگیرند . علت این گونه تصمیم گیری ها در نتیجه شرایط اقتصادی و اجتماعی کنونی می باشد که مجموع بانک مرکزی را به محافظه کاری وا داشته است .

 #پروفسوردکترشاپورزارعی # پروفسور دکتر شاپور زارعی #ترامپ # قیمت دلار#همراه اول # سهام عدالت # سهمیه بندی بنزین