سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقتصاد ایران

صفحه خانگی پارسی یار درباره

سیاست گذاری در ایران و آینده تحریم ها چگونه خواهد بود؟

به نقل از دنیای اقتصاد ؛ ایران نیاز مبرمی به سرمایه گذاری های بزرگ دارد تا بتواند به اندازه کافی اشتغال با کیفیت ایجاد کند و از نظر رفاهی و ثبات داخلی و اقتدار در صحنه بین المللی موقعیت کشور را ثابت کند .

در شرایط کنونی فشارهای آمریکا و تحریم های اعمال شده از دسترسی ایران به بازارها و سرمایه و فناوری جهانی جلوگیری کرده است . با قبول برجام قرار بود این مسائل تا حدودی حل شود و با کمک سرمایه و فناوری خارجی توسعه اقتصادی تسهیل گردد .

با خروج آمریکا از برجام ، اقتصاد ایران ایستا شده است و در آینده ای نزدیک احتمال رکود تازه ای وجود دارد . اگر این اطمینان وجود داشت که فشار تحریم موقتی است و وعده های برجام عملی خواهد شد ، با پایین نگه داشتن سطح مصرف و چشم پوشی از سرمایه گذاری این دوران را سپری خواهیم کرد ولی اگر احتمال ادامه تحریم وجود داشته باشد ، آینده کشور به سمت یک رکود عمیق و بحران اقتصادی خواهد رفت . چنین به نظر میرسد که عمده تحریم ها سال ها بر قرار خواهد بود و به همین خاطر باید فکر یک دگرگونی بزرگ در رویکرد مصرف و سرمایه گذاری تولید بود .

اتحادیه اروپا به همراه چین و روسیه علاقمند به حفظ برجام هستند و سازوکارهایی برای دورزدن تحریم ها علیه ایران انجام می دهند ، ولی مسئله مهم این است که شرکت ها و بانک های بزرگ جهانی که ایران با آنها در ارتباط هستند همگی در آمریکا مستقرند و خیلی بعید است که شرایط خود را به خاطر ایران از دست بدهند و جریمه شوند .

با وجود تحریم ها اگر عمده درآمد ملی به مصرف اختصاص یابد چیز زیادی برای سرمایه گذاری باقی نخواهد ماند و به زودی درآمدها و اشتغال مولد ، بسیار کمتر خواهد شد ، در حالیکه اقتصاد ایران نیاز به سرمایه گذاری بزرگی دارد تا بتواند از تحریم ها عبور کند .نیروی بیکار فعلی را به کار بگیرد و بهره وری را بالا ببرد و برای آینده شغل های مولد تولید کند .

دو عامل تامین منابع مالی و سرمایه گذاری و بالا بردن بهره وری سرمایه گذاری و تولید برای تغیر مسیر اقتصاد لازم است ، برای عامل اول باید برای مدتی مصرف کل به صورت عمده ای کاهش یابد و عامل دوم نیاز به بهبود نحوه حکمرانی دارد . به هر تقدیر تجدید تحریم ها ، چالش بزرگی را پیش روی ایران قرار داده است ولی از سمت دیگر می تواند فرصت بزرگی باشد برای بهره برداری از نیروی عظیم کار و پایه گذاری یک اقتصاد نو و خلاق .

#دکترمنوچهر فرهنگ # آدام اسمیت # دکتر اکبر کمیجانی #  دکتر شاپور زارعی # پروفسور محمد هاشم پسران # پروفسور محسن بهمنی # دکتر جواد صالحی # دکتر اسفندیار معصومی # مسعود کارشناس # هوشنگ امیر احمدی #سهراب بهداد # احمد سیف # هادی صالحی #  پروفسور دکتر حسین عبده تبریزی