سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقتصاد ایران

صفحه خانگی پارسی یار درباره

لایحه سهمیه بندی بنزین در مجلس مورد بررسی قرار گرفت

 

 

به گزارش دنیای اقتصاد؛هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی طرح سهمیه بندی بنزین را اعلام کرد . طرح ارائه شده به مجلس به نام اختصاص سهمیه بنزین به همه ایرانیان توسط نهادهای مختلف مورد بررسی قرارگرفته است.

اولین گام جدی برای اصلاح و هدفمند کردن پرداخت یارانه بنزین برداشته شده،هرچند تا اجرایی شدن را درازی در پیش است . از ماه ها پیش تغییر در سیاست های قیمتی بنزین در دو طرح سهمیه بندی بنزین و قابل بازگشت کارت سوخت و توزیع بنزین یارانه ای به همه مردم در قالب کوپن مورد توجه قرار گرفت .

مهمترین ایراد توزیع بنزین به شکل کنونی افزایش ناعدالتی اجتماعی است.اکنون هر لیتر بنزین یارانه ای حدود 2400 تومان به فروش می رسد اما دهک های بالای جامعه که مالک خودروی شخصی بیشتری هستند ازاین بنزین بیشتر استفاده می کنند و از یارانه بیشتری بهره مند می شوند.

این توزیع ناعادلانه موجب شد تا طرح بنزین کوپنی مورد توجه قرار بگیرد و براساس آن همه افراد می توانند در قالب کوپن با قیمت یارانه ای احتمالا 1000 تومان به شکل مساوی بهره مند شوند . در این میان افرادی که مصرف کننده بنزین نیستند می تواند همه یا بخشی از آن را به دیگران به قیمت آزاد بفروشند .

در طرحی که به مجلس ارائه شد میزان بنزین روزانه یک لیتر است و دولت سامانه ای را راه اندازی خواهد کرد تا سهمیه مازاد آن به فروش برسد و الویت مربوط به خودروهای عمومی است.کنترل رشد مصرف و قاچاق سوخت از مهمترین اهداف طرح سهمیه بندی بنزین است که اختصاص روزی یک لیتر به هر فرد بدان معناست که دولت باید روزانه 80 میلیون لیتر بنزین یارانه ای توزیع کند که از میزان کنونی مصرف فاصله چندانی ندارد .

با این طرح تعداد متقاضیان در بازار کمتر از فروشندگان خواهد بود و این نمی تواند به قیمت گذاری مناسب بنزین منجر شود و به دنبال آن موجب عدم کنترل در قاچاق سوخت خواهد شد .

قیمت پایین انرژی در ایران نه تنها به افزایش مصرف و بی توجهی به بهینه سازی مصرف سوخت منجر شده بلکه موجب شده بخشی از بنزین و گازوئیل که در واقع ثروت و سرمایه کشور است به شکل قاچاق از کشور خارج شود .

نکته قابل توجه این است که بزرگترین آسیب بنزین یارانه ای،آلودگی زیست محیطی است که ایران جزو 10 کشور پرترافیک جهان به شمار می رود و سهمی نزدیک به 80% در تولید آلاینده ذرات معلق میکروبی که موجب آلودگی شدید هوا در زمستان می شود را دارد.

در ایران روزانه 45 نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند که تمامی این عوامل ، اصلاح قیمت بنزین در ایران را اجتناب ناپذیر کرده است .

#دکترمنوچهر فرهنگ # آدام اسمیت # دکتر اکبر کمیجانی #  دکتر شاپور زارعی # پروفسور محمد هاشم پسران # پروفسور محسن بهمنی # دکتر جواد صالحی # دکتر اسفندیار معصومی # مسعود کارشناس # هوشنگ امیر احمدی #سهراب بهداد # احمد سیف # هادی صالحی #  پروفسور دکتر حسین عبده تبریزی