سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقتصاد ایران

صفحه خانگی پارسی یار درباره

تحولات بازار مسکن در سال 97 در یک نگاه اجمالی

به نقل از فرارو کد خبر 386973؛ افزایش ناگهانی قیمت های خرید و فروش مسکن از ابتدای امسال موجب شد تا آمارهایی که مربوط به این حوزه می باشد حاکی از کاهش توانایی افراد برای صاحب خانه شدن است .

در پایان اردیبهشت ماه نسبت به فروردین در تهران حجم معاملات خرید وفروش 171 درصد رشد داشت و این بخاطر هیجانات مربوط به خرید و فروش در این ماه بود .در سه ماهه تابستان نسبت به فصل بهار میزان معاملات خرید وفروش حدود 20% افزایش داشت و این افزایش تا آخر شهریور به 50% رسید.

در ابتدای پاییز این روند به صورت نزولی ادامه پیدا کرد و علت آن براساس آمار منتشر شده در سامانه اطلاعات بازار ملک ایران افزایش قیمت ملک یکی از مهمترین عوامل در کاهش تقاضا برای خرید مسکن در تهران بوده است .

در مهر ماه 97 قیمت هرمترمربع واحد مسکونی نزدیک به 10 میلیون شد و همین افزایش 4% قیمت مسکن نسبت به شهریور،حجم معاملات مسکن 7% کاهش یافت.

در ماه آبان،روند افزایش قیمت هم چنان ادامه داشت و قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به 11 میلیون و 450 هزارتومان رسید و موجب کاهش 23% حجم معاملات مسکن شد.

 در آذر ماه با اینکه قیمت مسکن تغییر چندانی نداشت ولی نتوانست رونق را به بازار بازگرداند.

در دی ماه اگرچه زمزمه کاهش قیمت مطرح بود ولی قیمت هر مترمربع هم چنان بالای 10 میلیون تومان بود و تغییرات چندانی در میران معاملات صورت نگرفت .

در آمارهای داده شده بیشترین حجم خرید و فروش مسکن با رقم بالای 3 هزار مربوط به منطقه 5 تهران و کمترین میزان معاملات مربوط به منطقه 20 بود .

میزان سطح معاملات خرید و فروش مسکن در تهران 50 % کاهش داشته است و قیمت ها تنها حدود 10 % کاهش  داشته اند .

براساس تازه ترین گزارش بانک مسکن 60 هزار نفر که متقاضی دریافت وام مسکن بودند انصراف دادند و منابع صندوق پس انداز مسکن که نقش بسیار مهمی در خرید منزل بود خیلی کم شده و حتی به صفر رسیده است . عوامل راکد ماندن بازار مسکن در سه نکته می توان جمع بندی کرد : 1- قیمت بالای ملک در حدود 10 میلیون تومان در مناطق مختلف 2- کاهش تسهیلات خرید مسکن از سوی دولت و بانک مسکن

3- افزایش نوسانات در قیمت بازار .

بنابراین اگر این روند ادامه یابد می توان پیش بینی کرد که میزان معاملات مسکن تا صفر پیش خواهد رفت.

#دکترمنوچهر فرهنگ # آدام اسمیت # دکتر اکبر کمیجانی #  دکتر شاپور زارعی # پروفسور محمد هاشم پسران # پروفسور محسن بهمنی # دکتر جواد صالحی # دکتر اسفندیار معصومی # مسعود کارشناس # هوشنگ امیر احمدی #سهراب بهداد # احمد سیف # هادی صالحی #  پروفسور دکتر حسین عبده تبریزی