سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقتصاد ایران

صفحه خانگی پارسی یار درباره

گزارش بانک مرکزی در مورد خط فقر در خانواده های مختلف

به نقل از فرارو کد خبر 388270؛ خط فقر یک اصطلاح کاملا علمی است و به سادگی نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد ، اینکه تا این کلمه به گوشمان می خورد فوری حساب دخل و خرجمان را محاسبه می کنیم و بعد نگران می شویم مبادا از قافله عقب بمانیم .

براساس گزارش بانک مرکزی هزینه سالانه یک خانواده یک نفره در سال گذشته 27 میلیون و 200 هزار تومان بود و حال اگر این رقم با تورم 34% امسال جمع کنیم و تعداد ماه های سال تقسیم کنیم هزینه ماهانه یک خانواده یک نفره 3 میلیون تومان در حال حاضر خواهد بود .

برای خانواده های دو نفره این رقم 4 میلیون و 300 هزار تومان است ، خانواده های سه نفره ماهانه حدود 4 میلیون و 900 هزار تومان هزینه دارند و این رقم به ترتیب برای خانوارهای 4 نفره ، 5 میلیون و 120 هزار تومان ، خانواده های 5 نفره حدود 5 میلیون است . هزینه خانواده های شش نفره و بیشتر کمتر خواهد بود .

نوع خانه ای که در آن زندگی می کنیم تاثیر زیادی در میزان هزینه زندگی دارد . باور بر آن است که هنگامیکه در خانه اجاره ای زندگی می کنید هزینه زندگی بالاتری دارید ولی براساس گزارش بانک مرکزی این روند برعکس است .

در سال 96 مالک نشین ها حدود 46 میلیون و 400 هزار تومان پول خرج کرده اند یعنی ماهانه حدود 5 میلیون و 200 هزار تومان هزینه داشته اند در حالیکه اجاره نشین ها هزینه کمتری دارند و علت آن شاید این باشد که خانواده های اجاره نشین عموما بیش از یک شغل دارند و براساس گزارش بانک مرکزی میزان هزینه ماهانه خانواده های اجاره نشین 3 میلیون و 870 هزار تومان بوده است .

در خانواده هایی که 3 نفر یا بیشتر کار می کنند و 5 نفره هستند حدود 3% خانواده های کشور را تشکیل می دهند ، هزینه ماهانه این خانواده ها حدود 6 میلیون است .

خانواده هایی که 2 نفر شاغل دارند ماهانه 5 میلیون و 750 هزار تومان هزینه دارند و خانواده هایی که یک نفر در آنها شاغل هستند و بیشترین سهم را در میان خانواده های ایرانی دارند حدود 4 میلیون و 560 هزار تومان ماهانه هزینه می کنند .

#دکترمنوچهر فرهنگ # آدام اسمیت # دکتر اکبر کمیجانی #  دکتر شاپور زارعی # پروفسور محمد هاشم پسران # پروفسور محسن بهمنی # دکتر جواد صالحی # دکتر اسفندیار معصومی # مسعود کارشناس # هوشنگ امیر احمدی #سهراب بهداد # احمد سیف # هادی صالحی #  پروفسور دکتر حسین عبده تبریزی