سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقتصاد ایران

صفحه خانگی پارسی یار درباره

بررسی نرخ تورم در اقتصاد ایران

خبر شماره 390201 فرارو چنین می گوید ؛ سازمان برنامه و بودجه در گزارشی میزان نرخ تورم در 40 سال اخیر را 18 درصد اعلام کرده است .

دیرینه ترین مشکل اقتصادی ایران تورم است ، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وابستگی به نفت و رشد نقدینگی از عوامل رشد تورم بوده است . دولت یازدهم بهترین عملکرد را در کنترل تورم داشته است زیرا در سال های اخیر تورم نوسان های متعددی را گذرانده است . عوامل بیرونی مانند تشدید تحریم ها در افزایش نرخ تورم بی تاثیر نبوده است .

دولت جنگ؛ در دوران جنگ گرچه جنگ به اقتصاد تحمیل شده بود اما تورم دوره تک نرخی را میگذراند. بین سال های 57 تا 67 بالاترین نرخ تورم 9/28 %و کمترین میزان نرخ تورم 9/6 %بوده است .

دولت سازندگی؛این دوره سیاست های اتخاذ شده برای سازندگی در قالب سیاست تعدیل اقتصادی خود را در نرخ تورم نشان داد.درسال های پایانی فعالیت دولت هاشمی عقب نشینی از سیاست تعدیل نرخ تورم را تا حدی کنترل کرد ولی بالاترین نرخ تورم در این 40 سال در این دوران بود. به بیان بسیاری از کارشناسان نوسازی اقتصاد ایران در این دوره اتفاق افتاد و چهره اقتصادی ایران تغییرات جدی را تجربه کرد. بالاترین نرخ تورم 4/49 %و پایین نرخ تورم 9 %بوده است.

دولت اصلاحات؛ سال های فعالیت این دولت، سال های آرام تورمی بود. نرخ تورم در ثباتی قابل پیش بینی افزایش یافت ولی کاهش قیمت نفت زمینه را برای رشد تورم فراهم کرد. بالاترین نرخ تورم 1/20% و پایین ترین میزان آن 9/12% بوده است .

دولت مهرورز؛ سال های طوفانی تورم در این دوره بوده است. تورم به کالاهای مصرفی و روزمره مردم رسید و بسیار بالاتر از میانگین تورم عمومی بود. این امر موجب فشار مضاعف بر قشر متوسط و فقیر جامعه شد. رشد درآمدهای نفتی و افزایش شدید نقدینگی باعث ایجاد تزریق پول فراوان به اقتصاد شد. در آن سال ها اقتصاد ایران فشار و نوسان شدیدی را سپری کرد. بالاترین نرخ تورم 7/34% و پایین ترین میزان نرخ تورم 4/10%بود.

دولت تدبیر و امید؛ امروز موج افزایش تورم اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرارداده است. بازگشت تحریم ها موجب افزایش نرخ تورم شد. در دوره های رشد تورم،قیمت ارز عامل مهمی تلقی می شود ولی این دولت توانست آرامش تورمی را ایجاد کند و در این 4 سال روند کاهشی را به نرخ تورم بدهد. بالاترین نرخ تورم 6/15% و پایین ترین میزان نرخ 9% بوده است .

# جان کنت گالبریت # دکتر منوچهر فرهنگ # بیل گیتس # آدام اسمیت# دکتر شاپور زارعی # پروفسور محمد هاشم پسران # دکتر جواد صالحی # احمد سیف # پروفسور دکتر حسین عبده تبریزی # مسعود کارشناس # محسن بهمنی #کامران موید #فریدمن # مگ ویتمن