سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقتصاد ایران

صفحه خانگی پارسی یار درباره

بانک مرکزی نشانه هایی از افزایش عرضه ارز در بازار را روایت کرد

طبق خبر شماره 3496372 از دنیای اقتصاد؛ بانک مرکزی مورخه 24/11/97 طی بازبینی دستور العمل های آبان ماه خود مشوق های جدیدی برای صادر کنندگان اعلام کرد.

صادرکنندگان بر مبنای میزان ارز بازگشتی به 4 دسته تقسیم می شوند،3 دسته شامل تشویق و یک دسته به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. مدت اعتبار این دستور العمل تا پایان امسال است و نکته مهم آن، اختیار بیشتر صادرکنندگان برای فروش ارز در بازار است.

در صورت موفقیت این دستور العمل می توان انتظار کاهش نرخ ارز را داشت. همتی در جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت،صادرکنندگانی که همکاری مناسبی در زمینه بازگشت ارز داشته اند، دارای مزایایی مانند فروش ارز در بازار به صورت اسکناس و یا انجام واردات با همان ارز توسط خود را خواهند داشت و یا می توانند این ارز را به واردات دیگران تخصیص دهند. صحبت های همتی به منزله سیگنالی برای افزایش عرضه ارز در بازار است چرا که صادرکنندگان می توانند ارز خود را با قیمت های بالاتر در بازار به فروش برسانند و این امر می تواند با تقویت عرضه زمینه ساز کاهش قیمت بازار باشد.

مهمترین خبری که نوسان گیران سعی دارند در حاشیه آن جوسازی کنند جلسه FATF است که سعی دارند این تصویر را القا کنند که ایران در صورت عدم پذیرش این معاهده در لیست سیاه قرار خواهد گرفت.

شایان ذکر است صادرکنندگانی که تاکنون نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام نکرده اند به زودی اقدام قانونی در خصوص آنها صورت خواهد گرفت. عده ای بر باورند که پذیرش FATF تاثیر کوتاهی بر بازار خواهد داشت و اثر قابل توجهی بر بازار ارز نخواهد گذاشت.

# جان کنت گالبریت # دکتر منوچهر فرهنگ # بیل گیتس # آدام اسمیت# دکتر شاپور زارعی # پروفسور محمد هاشم پسران # دکتر جواد صالحی # احمد سیف # پروفسور دکتر حسین عبده تبریزی # مسعود کارشناس # محسن بهمنی #کامران موید #فریدمن # مگ ویتمن