سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقتصاد ایران

صفحه خانگی پارسی یار درباره

آیا وام های ارزان راهی برای مبارزه با بیکاری است ؟

خبر شماره 3498922 دنیای اقتصاد چنین نقل می کند؛ نرخ بالای بیکاری و نرخ پایین مشارکت دو مشکل عمده بازار کار ایران در دهه های اخیر بوده است.

بیکاری ساختاری یا بیکاری حاصل تغییر بلند مدت ساختاری در اقتصاد در مقایسه با بیکاری ادواری سهم بیشتری در دو رقمی شدن نرخ بیکاری دارد. مشارکت اندک زنان در بازار کار موجب نرخ پایین مشارکت نیروی کار و نسبت پایین شاغلان به جمعیت در ایران دارد که این موقعیت ناشی از رشد اندک و پرنوسان اقتصاد است.

با رشد اقتصادی و صنعتی و ایجاد تحولات ساختاری و مشارکت زنان در جامعه در واقع بیشتر جمعیت شروع به بازدهی می کنند که این نتیجه حرکت جامعه از سنت به مدرنیته است. در دولت ایران، ایجاد ثبات اقتصاد کلان تعریف و تضمین اجرای حقوق مالکیت خصوصی، بهبود محیط کسب وکار،اعمال سیاست های صنعتی و اتخاذ رویکرد تجاری مناسب به خوبی انجام نشده است که موجب شده تا رشد پایدار اقتصادی صورت نگیرد.

تشویق جوانان برای ادامه تحصیل به صورتی که زمینه کاری فراهم نشده است موجب دو معضل بزرگ عدم تطابق تحصیلات و مشاغل و نرخ بالای بیکاری جوانان تحصیل کرده شده است. هنگامیکه سن بازنشستگی پایین می آید موجب می شود تا به صندوق بازنشستگی فشار مضاعفی وارد شود و مکفی نبودن میزان حقوق بازنشستگی، اغلب مردان بازنشسته را به بازار کار بازگردانده تا بازار رقابتی بین بازنشستگان و جوانان صورت گیرد.

سیاست های بازارکار به 3 دسته سیاست های فعال،تنظیمی و حمایتی تقسیم می شود که در ایران بیشتر به وجه فعال بازار می پردازند که با دادن وام های کم بهره صورت میگیرد. تجربه نشان داده که در اثر نظارت کم بانک عامل بیشتر این وام ها مصارفی غیر از کار داشته اند.

رکود اقتصادی در اثر تحریم های اخیر در همه وجه اوضاع را تحت تاثیر قرارداده است و این موانع ایجاد کننده،نتیجه ای جز اتلاف منابع نخواهد داشت .

# جان کنت گالبریت # دکتر _منوچهر _فرهنگ # بیل گیتس # آدام اسمیت# دکتر_ شاپور_ زارعی # پروفسور محمد هاشم پسران # دکتر جواد صالحی # احمد سیف # پروفسور_ دکتر حسین _عبده تبریزی # مسعود _کارشناس # محسن بهمنی #کامران_ موید #فریدمن # مگ ویتمن