سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقتصاد ایران

صفحه خانگی پارسی یار درباره

دلار یکه تاز در معاملات جهانی

به نقل از فرارو؛ صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که از سال 2008 الی 2018 سهم ذخیره دلاری بانکها ثابت مانده است ولی میزان سپرده یورویی کاهش یافته است که این موضوع نشان دهنده کم ارزش شدن یورو در مقابل دلار می باشد.

به گزارش نیویورک تایمز، سیاست های ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود موجب شده تا دلار آمریکا از دوران اوج خود فاصله گرفته است ولی درجهان قصه جور دیگری است و هم چنان به عنوان یک منبع مطمئن برای سرمایه گذاری شناخته می شود.

کارشناس اقتصاد سیاسی بین الملل دانشگاه براون؛ مارک بلیث می گوید؛ هیچ جایگزینی برای دلار وجود ندارد ما شدیدا به دلار وابسته ایم و این مسئله قدرت ساختاری اعجاب آوری برای آمریکا داده است. چین در نظر دارد تا پول ملی خود را در رقابت با دلار قرار دهد و در تجارت خود با کشورهای دیگر از پول ملی خود استفاده می کند. یورو طبق سخنرانی سالانه رئیس کمیسیون اروپا چندان مورد توجه قرار نگرفته است با اینکه اوراق قرضه دولتی آلمان، قابل اعتماد ترین سرمایه گذاری یورویی است ولی بازهم منبع ضعیفی برای سرمایه گذاری محسوب شده است.

در واقع مشکل یورو، مشکل مدیریت است و یورو پایگاه امنی نیست که بتواند جایگزین دلار شود. دلار در چشم انداز جهانی موجودیتی بی همتا دارد و مشکلات اقتصادی شامل حال آن نشده است. ترامپ بعد از خروج از برجام و بازگرداندن تحریم ها، آمریکا را درمقابل متحدان اروپایی خود قرار داد. اروپایی ها از تحریم جدید آمریکا آسیب خواهند دید زیرا بانک های اروپایی نمی توانند حساب هایشان را از سیستم مالی جهانی که به دلار است خارج کنند.

این برتری دلار به روسیه هم فشار آورده است زیرا در سال های تحریم متحدان روسیه، تراکنش مالی آنها در سیستم بانکداری محدود شده بود. دلار هنوز قابل اعتمادترین واحد پولی در اقتصاد جهان است البته ممکن است در آینده تغییراتی در سلطه دلار در جهان اتفاق نیفتد ولی در حال حاضر تنها واحد پولی است که به عنوان سرمایه گذاری مطمئن در نزد همگان است .

#دکتر_منوچهر_ فرهنگ #آدام_اسمیت # دکتر اکبر کمیجانی #دکتر _شاپور _زارعی #دکتر شاپور زارعی#پروفسور محمد هاشم پسران #پروفسور_ محسن_ بهمنی #دکتر جواد صالحی #دکتر اسفندیار معصومی #مسعود _کارشناس # هوشنگ امیر احمدی #سهراب بهداد #احمد سیف #هادی صالحی #پروفسور _دکتر _حسین _عبده تبریزی